Wippies
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
08 September 2010, 12:38:50 PM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
Wippie Phorum!

Check out also the Wippies Wiki
20520 Posts in 2589 Topics by 3960 Members
Latest Member: klaine3000
* Home Help Search Login Register
+  Wippies
|-+  Svenska
| |-+  Homebox (Moderator: Ollikkala)
| | |-+  Varför vill inte mitt wippies gästnät funka?
« previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Varför vill inte mitt wippies gästnät funka?  (Read 1901 times)
Aspsusa
Starter wippie
*

« on: 14 September 2008, 16:43:44 PM »

Hade glädjen att använda nån trevlig wippies' gästnät på ett kafé här i veckan - idéen funkar! Yay.

Mindre "Yay" är att jag idag försökte logga in på mitt eget öppna wippies nät (se posten här), och det sket sig ganska ordentligt.
Att döma av xp:ns wlan status så höll förbindelsen bra - men ut på nätet kom jag inte, eftersom https://tacts.wippies.com/ (som verkar vara 10.4.0.3)  bara serverade en 503. Det enda som gick att pinga var också 10.4.0.3.

Nu, en stund senare så plockade jag upp min riktigt bärbara bärbara (gammal HP/Compaq 4000), den som så snällt talat med någon wippies' nät på kaféet här i veckan. Först ville inte ens 10.4.0.3 svara på ping. Ipconfig/renew och den svarar, men Firefox ger mig fortfarande bara 503. Men nu går det alltså så långt att boxen översätter mitt försök att surfa till Google eller vad det nu var till tacts.wippies.com.

Det här är rysligt frustrerande. 

Ollikkala
Moderator
Active Wippie

« Reply #1 on: 15 September 2008, 11:33:20 AM »

Vi känner till detta problem hos några av våra kunder och håller på att undersöka orsaken, detta är väldigt viktigt att vi ordnar så snabbt som möjligt då hela wippies-konceptet baseras på ditt gästnätverk.

Har du en annan router före? Se till att öppna följande portar på den routern för att homeboxen ska fungera bra: http://forum.wippies.com/wiki/Device_ports
Port nr: "0" är nog väsentligt för wippies-nätverket.

Om du går in på my.wipipes-sidan och kollar, syns den som online?
Annars så resettar routern (håll in knappen i hålet på baksidan tills alla lampor börjar lysa [ca:10 sec] tills alla lampor börjar lysa) och sen går in och gör om inställning på General Information-sidan.

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #2 on: 15 September 2008, 16:05:49 PM »

Quote from: Ollikkala
Vi känner till detta problem hos några av våra kunder och håller på att undersöka orsaken, detta är väldigt viktigt att vi ordnar så snabbt som möjligt då hela wippies-konceptet baseras på ditt gästnätverk..

Yess, bra!

Har du en annan router före?

Nix. Inget annat än Homeboxen (som alltså är direkt fast i Saunalahtis ADSL genom gamla PYH-WTF's koppar (ingen telefonlinje koppad mera) i södra Helsingfors).

Om du går in på my.wipipes-sidan och kollar, syns den som online?

Jepp.  Eller i alla fall syntes den igår, när jag observerade problemet med mitt gästnät (har inte undersökt gästnätet idag, i skrivande stund verkar verkar boxen senast ha haft kontakt med moderskeppet för 50 minuter sedan).

Min box har firmis A50803-Sauna20-9267, alltså inte en beta-version.

Annars så resettar routern (håll in knappen i hålet på baksidan tills alla lampor börjar lysa [ca:10 sec] tills alla lampor börjar lysa) och sen går in och gör om inställning på General Information-sidan.

Uuuuj! Du talar om att gå tillbaka till fabriksinställningar och vara tvungen att mata in allt om SSID namn, kryptering och password igen?
Jag är nog en så stor skit att så länge mitt hemnäts wlan funkar någotsånär hyggligt (se annan tråd - fullkomligt oförutsägbara problem som kommer och går) så tänker jag inte ens koppla på och av strömmen (torde vara en sorts "soft reset", right?), än mindre göra en total reset.

Mitt gästnät har fungerat tidigare, jag testade att logga in på det för ett par veckor sedan. Sedan dess har jag haft otaliga större och mindre strul med hemnätets wlan, och använt on/off medicinen ett antal gånger. Kommer väl att göra det snart igen. Men helst inte så länge jag har stabil kontakt...
Ollikkala
Moderator
Active Wippie

« Reply #3 on: 15 September 2008, 16:32:50 PM »

En fråga till, är ditt hemmanätverk krypteringsskyddat....? Dubbelkolla detta.

Sauna-27 verkar gått ur betastadiet, då många får denna automatiskt. Men inte alla.

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #4 on: 15 September 2008, 16:49:26 PM »

En fråga till, är ditt hemmanätverk krypteringsskyddat....? Dubbelkolla detta.

Jep. WPA.
Ollikkala
Moderator
Active Wippie

« Reply #5 on: 15 September 2008, 19:00:06 PM »

Nu känner jag mig jobbig  Tongue

Men en sak till, om du går in på 192.168.0.1, finns det 2 eller 3 st valmöjligheter att gå in på? Alltså, Setup (Internet setup), LAN setup och Firmware Update.

Försöker felsöka så mycket som möjligt så det kanske kan ge någon ledtråd till tech för att lyckas fixa detta  Wink

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #6 on: 15 September 2008, 19:12:34 PM »

Inga problem  Smiley

På 192.168.0.1 har jag bara 2 klickbara länkar (Setup & Firmware Update).

Såg f.ö. i något annat forum (finska el. engelska) någon vars Homebox-lokalsida (eller vad man nu skall kalla det för) också visade sånt som adsl-hastighet upp ner och annat intressant - är det något i nästa/beta/nån annan firmware?

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #7 on: 16 September 2008, 19:53:49 PM »

Kan rapportera att mitt wippiesnät snällt började fungera efter enkel on/off -reset.

Gick ok att logga in och surfa en stund.
Men sedan dog det/hastigheten sjönk till något som närmast kan liknas vid gsm (OBS, inte ens gprs!).
10.4.0.3 vill inte heller svara på ping - *något* rör sig dock, men allt är segt som klibbigaste tuggummi, alla moment från "looking up hostname" tar minuter.
Hemnätet fungerar samtidigt hyfsat (och ingen utnyttjar det speciellt hårt just nu).

Så vad är det som händer? Skulle beta-versionen kanske hjälpa? (Och varför frågade Ollikkala om boxens lokala setup-sida igår?)

Addendum: Är jag helt tokig eller bara illa informerad/tanklös: Det verkar som om mitt gästnät och mitt hemnät skulle ha olika yttre IP.
Tänkte redan att "aj, jaha, jag har fått en ny IP" när jag testade gästnätet på min gamla bärbara, "och ganska så långt från den gamla också" (195.x.x.x vs 91.x.x.x).
Är det här något Homeboxen alltid gör om den bara kan? Hur går det om ISPen inte ger mer än en publik IP?
Knappast nåt som har betydelse för problemet att gästnätet smetar ihop sig totalt efter en stund, men jag är alltid nyfiken på ovidkommande detaljer Grin
« Last Edit: 16 September 2008, 20:25:10 PM by Aspsusa » Logged
Ollikkala
Moderator
Active Wippie

« Reply #8 on: 17 September 2008, 06:13:46 AM »

Ser helt klart ut som det värkar vara någon bugg i mjukvaran och inget fel på boxen i övrigt.

Fråga om setup-sidan då sauna-27 har börjat blivit updaterat även fast man inte har kryssat i för beta (beta stadiet är slut för sauna-27) dock har inte alla fått det i sina boxar ännu. Så därför undra jag vilken mjukvara det var (genom att fråga ur General Information-sidan såg ut).

När man ansluter till Wippies publika nät så VPN-tunnlas man till en Finsk server, därför man får någon konstigt 10.10.*.* liknande IP och har inget med din nuvarande leverantör att göra.

Men nu har jag fått lite mer "kött på benen" och ska undersöka detta vidare...

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #9 on: 17 September 2008, 07:07:40 AM »

Ser helt klart ut som det värkar vara någon bugg i mjukvaran och inget fel på boxen i övrigt.

Men nu har jag fått lite mer "kött på benen" och ska undersöka detta vidare...

Skönt att höra - och yay! för bug-jakt!

Fråga om setup-sidan då sauna-27 har börjat blivit updaterat även fast man inte har kryssat i för beta (beta stadiet är slut för sauna-27) dock har inte alla fått det i sina boxar ännu. Så därför undra jag vilken mjukvara det var (genom att fråga ur General Information-sidan såg ut).

Ahaaa. Finns problemet inrapporterat för nästa mjukvara också?
(Var nånstans hittar jag f.ö. en lista över vad som är uppdaterat i nästa sauna-27, och i därpåföljande beta? Och är det en komplett lista på allt som petats på eller bara över nya egenskaper? Har funderat på att kryssa för beta och se om det skulle påverka mina wlan problem (just nu funkar det snällt, men...), vilka ju naturligtvis kan bero på nästan vad som helst.)

När man ansluter till Wippies publika nät så VPN-tunnlas man till en Finsk server, därför man får någon konstigt 10.10.*.* liknande IP och har inget med din nuvarande leverantör att göra.

Tidig-morgon-hjärnsläpp? 10.x.x.x är ju en intern adress. Jag talade om den *yttre* adressen (195.x.x.x) - whatismyip.org är en behändig grej  Wink .
Men jepp, bägge är ju Elisa-adresser, Elisa äger Saunalahti (snyft) som är min leverantör, så för mig såg det ut som om jag båda adresserna var från min leverantör - eftersom wippies tydligtvis är ett Saunalahti-projekt/initiativ.
Ollikkala
Moderator
Active Wippie

« Reply #10 on: 17 September 2008, 07:39:42 AM »

Du kan se dom nya funktionerna här:
http://forum.wippies.com/wiki/Homebox_-_Updates_and_software_versions

Står dock inget om buggfixar.

När det gäller wlan så är det ju en hel vetenskap bara det och tveksam att senaste mjukvaran skulle fixa problemet då det antagligen beror på någon typ av yttre störningar, men går ju i alla fall att testa.

Jopp... trött och sliten Tongue
roliga med visual traceroute, då ser man gatan som servern ligger på heter Saunalahti också  Wink

Aspsusa
Starter wippie
*

« Reply #11 on: 17 September 2008, 10:20:26 AM »

Tack. Skall titta litet...

När det gäller wlan så är det ju en hel vetenskap bara det och tveksam att senaste mjukvaran skulle fixa problemet då det antagligen beror på någon typ av yttre störningar, men går ju i alla fall att testa.

Hmmm. Men det är väldigt många människor som har problem med oförutsägbart "blippande" wlan (har läst flera gamla kedjor där det verkar som om det först skulle feldiagnostiseras - "nätet funkar inte!" - som varande ngt annat, och sedan skyllas på excentriska wlankort eller vista-problem och sedan spekuleras om huruvida hårt bruk, antingen i mängd data (ip-tv) eller mängd kopplingar (p2p), skulle vara boven). Men jag håller med, det verkar helt gräsligt hopplöst att försöka diagnostisera.

Senaste update om mitt trasslande wippies-nät:
On/Off resettade imorse (min hastighet steg - yay!). Igen så funkade wippies nätet ok först, gick att logga in m.m. Men sedan, efter en timme eller så (höll bläddraren öppen, men gjorde just inget på den datorn) så är det helt dött igen. 10.3.0.4 svarar inte på ping.
Den gamla dator som jag använder för att testa wippies-nätet har en version av xp some visar "errors" i wlan-status boxen. Nu klickade jag "repair" (dvs omstart av wlan m.m.), nu försöker jag ladda 10.4.0.3 a.k.a. tacts.wippies.com, som ger Timeout. Efter detta visar wlan-panelen under received: packets 5, errors 6030

Wippipp
Starter wippie
*

« Reply #12 on: 17 April 2009, 16:11:44 PM »

Något som har hänt sedan den här tråden var aktuell?
För mitt gästnätverk går de inte att logga in på. Sad

Jag kan logga in mig på hemnätverket trådlöst och surfa, men hemnätverket är heldött. Eller snarare är inloggningen heldöd. JAg får kontakt med nätverket, men frår "local connection only". Antar att detta är pga att man ska logga in för att få surfa.

Men försöker jag gå in på tacts.wippies.com så hittas ingenting alls.

Någon som vet varför mitt gästnätverk är dött?
Nicklas.W
True Wippie
Sr. Member
*

« Reply #13 on: 20 April 2009, 06:15:49 AM »

Det har absolut sagts ridigare i tråden men om du har fast ip och boxen i bridgat läge så brukar det ställa till problem.
Ditt problem är ju dock att du inte kommer in på sidan.

Om du inte har en fast-ip satt i win så tycker man att det bör vara webbläsaren Huh

Wippipp
Starter wippie
*

« Reply #14 on: 23 April 2009, 23:13:42 PM »

Det visade sig vara omöjligt att få det att fungera med min Homebox. Så vi misstänkte att det var fel på själva boxen.

Wippies skickade ut en ny till mig, och med en gång får jag se inloggningssidan! (att jag har glömt login till den sidan är bara en lustig detalj, för det är inte samma lösen som det är till Homeboxen).

Det var alltså något fel på min box, jag kommer att skicka den trasiga i retur.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: