Wippies
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
10 September 2010, 01:31:02 AM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
Wippie Phorum!

Check out also the Wippies Wiki
20524 Posts in 2589 Topics by 3960 Members
Latest Member: klaine3000
* Home Help Search Login Register
+  Wippies
|-+  Suomi
| |-+  Homebox
| | |-+  Kyllä sen NATin on pakko lähteä
« previous next »
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 Go Down Print
Author Topic: Kyllä sen NATin on pakko lähteä  (Read 27535 times)
MrHUU
Hero Member

« Reply #105 on: 09 September 2007, 15:30:35 PM »

Lisäksi prioriteetit ovat jotenkin hakusessa jos seuraavaan firmikseen tehdaan jotain webcam-tukea sen sijaan että tuodaan esim. em. siltaus tai parannetaan WLAN-toiminnallisuutta, joka sekin on ollut monen (minun mukaanlukien) ongelmana.

Tässä asiassa olen kanssasi samaa mieltä... Toisille tuo webcamera tuki voi olla yhtä tarpeellinen juttu kuin siltauksen saaminen toisille... Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Kun NAT on saatu pois, niin sen jälkeen mulle on oikeestaan aivan sama mitä ominaisuuksia boksiin tulee, koska niitä tuskin tulen hyödyntämään. Minulle riittää että VoIP pelaa ja saan reitittimelleni julkisen IP-osoitteen netistä. Tämän jälkeen oma reitittimeni tekee kaikki tarvittavat kikat minulle mitä tarvitsenk lähiverkossani ja sen ulkopuolella (kuten VPN dial-in ja dial-out). Johan tässä koko kesä ollaan oltukin ilman LAN-to-LAN yhteyttä, kesällä se nyt ei suuremmin ole haitannutkaan, mutta näin syyskuussa koulun myötä kylläkin... Vaakakupissa tosin painaa tuo VoIP, ikävä sinänsä sillä molemmat ovat tuiki tarpeellisia itselleni.

Jep, siltaus oli se syy miksi itse pistin rastin sinne ruutuun että jos sitä pääsis edes kesän aikana jo käyttämään - mutta eipä päässyt..

Ellen ihan väärin muista, niin aikojen alussa kun täällä keskusteltiin tuosta siltauksesta, wippiesin päässä asiaa "vähäteltiin" ja meinattiin painaa asiaa villasella. Sillä kun ei ilmeisesti heidän näkökulmastaan ollut suuremmin tarvetta, koska suurin osa käyttäjistä käyttää kuitenkin NAT:ia lähiverkossaan. Totta näin varmasti onkin, mutta pitää ottaa myös huomioon se, että monella saattaa olla myös erillisessä laitteessa toteutettu tuo NAT - kuten minulla - jonkka kautta käyttäjä haluaa hallita datan kulkua. Ei ole kovin kivaa pitää kahta NAT:ia peräkkäin, kuten esim itselläni tällähetkellä.
JuhaW
Wippie
**

« Reply #106 on: 09 September 2007, 16:39:54 PM »

Jep, siltaus oli se syy miksi itse pistin rastin sinne ruutuun että jos sitä pääsis edes kesän aikana jo käyttämään - mutta eipä päässyt..

Mites muuten, kannattaisikohan tohon betatestaukseen laittaa rasti, jos on vähänkään ongelmia ilman sitä tällä hetkellä vai meneekö huonompaan suuntaan? Onko esim. mitään parannusta 24Mb ADSL liittymään? Tuntuu jotenkin hitaalta, kuin 8Mb olis edelleen käytössä...

Käytössä: N95+peruspaketti 3G+Sonera
Yhteydet tarjoaa: Sonera ADSL 24/2Mb
peja
Sr. Member

« Reply #107 on: 09 September 2007, 16:55:59 PM »

Mites muuten, kannattaisikohan tohon betatestaukseen laittaa rasti, jos on vähänkään ongelmia ilman sitä tällä hetkellä vai meneekö huonompaan suuntaan? Onko esim. mitään parannusta 24Mb ADSL liittymään? Tuntuu jotenkin hitaalta, kuin 8Mb olis edelleen käytössä...

Veikkaisin, että tuo betatestaus ei ainakaan huononna tilannettasi.

/P
jape
Sr. Member

« Reply #108 on: 09 September 2007, 16:56:55 PM »

Tuntuu jotenkin hitaalta, kuin 8Mb olis edelleen käytössä...

Koitas ficoran sivuilta sitä nettimittari ohjelmaa millaisia tuloksia tulee

Nokia E60 - Saunalahti Tuplapaketti - Saunalahti ADSL 24/1 - Wippies HomeBox (Black) - G-Lite
JuhaW
Wippie
**

« Reply #109 on: 09 September 2007, 17:18:32 PM »

Joo koitettu on: (vastaanotto1 4.75Mbit/s)(vastaanotto2 5.25Mbit/s), joltain muulta sivulta sain kyl yli 8Mbit/s:kin, mut en sit tiedä mihin luottaa, ei noi kuulemma oo kovin luotettavii ainakaan...

Käytössä: N95+peruspaketti 3G+Sonera
Yhteydet tarjoaa: Sonera ADSL 24/2Mb
jape
Sr. Member

« Reply #110 on: 09 September 2007, 17:37:47 PM »

Joo koitettu on: (vastaanotto1 4.75Mbit/s)(vastaanotto2 5.25Mbit/s), joltain muulta sivulta sain kyl yli 8Mbit/s:kin, mut en sit tiedä mihin luottaa, ei noi kuulemma oo kovin luotettavii ainakaan...

Nojoo näyttäisi tuo download tulos heittelevän suht paljon. Mitäs http://ftp://ftp.funet.fi/dev näyttää kun selaimella lataat jonkun paketin? itsellä 8/1 linja antoi ~850 KB/Sek firefoxilla

Nokia E60 - Saunalahti Tuplapaketti - Saunalahti ADSL 24/1 - Wippies HomeBox (Black) - G-Lite
Kypeli
Active Wippie

« Reply #111 on: 09 September 2007, 17:56:40 PM »

Veikkaisin, että tuo betatestaus ei ainakaan huononna tilannettasi.

Onko beta-testaajat oikeasti saaneet jonkun eri version jo Homeboxiin? Mielestäni ainakin versionumero on ihan sama enkä ole huomannut muutenkaan mitään eroja - parempaan tai huonompaan - kun tuon rastin sinne pistin...
Kypeli
Active Wippie

« Reply #112 on: 09 September 2007, 17:59:21 PM »

Tässä asiassa olen kanssasi samaa mieltä... Toisille tuo webcamera tuki voi olla yhtä tarpeellinen juttu kuin siltauksen saaminen toisille...

Pakko kyllä sanoa, etten edes ymmärrä välttämättä tuota webcam-tukea. Siis varmaan ihan jännää ja jees, että webcamin voi tunkea suoraan ADSL-reitittimeen, mutta onhan PC:ssäkin noita USB-tökkeleitä ja kasapäin webcam-softia. Siitä syystä ymmärrän vielä vähemmän webcamin korkeamman prioriteetin juuri siltaukseen nähden.

Ei ole kovin kivaa pitää kahta NAT:ia peräkkäin, kuten esim itselläni tällähetkellä.

Mulla sama tilanne, ei todellakaan kivaa.
MrHUU
Hero Member

« Reply #113 on: 10 September 2007, 05:08:09 AM »

Käsittääkseni tuo betatestaus rasti vaikuttaa vain WLAN:in salaukseen... Joillain kun on ollut ongelmia XP:n ja jonkin sertifikaatin kanssa, tämän betan pitäisi korjata tuo ongelma. Muista betan ominaisuuksista en ole kuullut.
amr
Starter wippie
*

« Reply #114 on: 10 September 2007, 06:27:22 AM »

Käsittääkseni tuo betatestaus rasti vaikuttaa vain WLAN:in salaukseen... Joillain kun on ollut ongelmia XP:n ja jonkin sertifikaatin kanssa, tämän betan pitäisi korjata tuo ongelma. Muista betan ominaisuuksista en ole kuullut.

Ei korjaa ongelmaa kaikilla.
Knorr
Sr. Member

« Reply #115 on: 10 September 2007, 06:45:22 AM »

Tässä asiassa olen kanssasi samaa mieltä... Toisille tuo webcamera tuki voi olla yhtä tarpeellinen juttu kuin siltauksen saaminen toisille...

Pakko kyllä sanoa, etten edes ymmärrä välttämättä tuota webcam-tukea. Siis varmaan ihan jännää ja jees, että webcamin voi tunkea suoraan ADSL-reitittimeen, mutta onhan PC:ssäkin noita USB-tökkeleitä ja kasapäin webcam-softia. Siitä syystä ymmärrän vielä vähemmän webcamin korkeamman prioriteetin juuri siltaukseen nähden.

Ei ole kovin kivaa pitää kahta NAT:ia peräkkäin, kuten esim itselläni tällähetkellä.

Mulla sama tilanne, ei todellakaan kivaa.

Vastavuoroisesti, onhan boksissa upnp joten en ymmärrä miksi kukaan tarttee siltaa minnekkään. Koneissa on USB paikkoja kieltämättä ja PC:ssä on webcam softia pilvin pimein, ton boksin kyllä saa huomattavasti paremmin survottua vaikka parvekkeen ikkunan viereen ruuvilla seinään. PC:täni en siihen saa. Joku tykkää äitistä joku tyttärestä.
MrHUU
Hero Member

« Reply #116 on: 10 September 2007, 12:17:42 PM »

Vastavuoroisesti, onhan boksissa upnp joten en ymmärrä miksi kukaan tarttee siltaa minnekkään. Koneissa on USB paikkoja kieltämättä ja PC:ssä on webcam softia pilvin pimein, ton boksin kyllä saa huomattavasti paremmin survottua vaikka parvekkeen ikkunan viereen ruuvilla seinään. PC:täni en siihen saa. Joku tykkää äitistä joku tyttärestä.

Koska toisten verkot saattavat olla monimutkaisempia kuin toisten verkot - kuten esim. itselläni. Homeboxin NAT haittaa oman verkkoni toimintaa, koska omassa reittimessäni on hieman paremmat säädöt kuin homeboxissa. Jotta pystyisin hyödyntämään oman reitittimeni ominaisuuksia siihen tarkoitukseen kuin haluan, pitää omassa purksisani olla NAT päällä. Homeboxin NAT osaltaan piilottaa julkisen IP-soitteen, joten reitittimeni ei enää tiedä minkä osoitteen ilmoittaisi ulkomaailmaan. Tämän seurauksena mm. VPN sisäänsoitto ulkopuolelta ei toimi. UPnP virityksillä ehkä homman saisi toimimaan, mutta ei silllä viritysmäärällä jota olen itse aikaani käyttänyt.

Ei se webcam tukikaan paha ole, olisihan se kiva saada kamera kuvaamaan ikkunasta ulos ja näyttämään kuvaa webbisivuillani. Vahinko vaan että lähimpään ikkunaan boksista on lähemmäs 10 metriä Cheesy Jos näitä kahta ominaisuutta vertaa keskenään, niin kyllä tuo webcam ominaisuus olisi voinut odottaa... Tosin siltauksen tekeminen on astetta monimutkaisempi, joten jos webcam tuki ei ole tullut siltauksen kustannuksella - on se minulle aivan sama vaikka webcam tuki tuleekin ennen siltausta.
Knorr
Sr. Member

« Reply #117 on: 10 September 2007, 15:22:50 PM »

kyllä, toisten verkot ovat ihmeellisempiä kun toisten. Ja sitten kun lasketaan ne ketkä mielellään ton weppikamera tuen ottavat ja ne keiden verkot ovat näitä monimutkaisia järjestelmiä niin saattaapi olla että weppikamera porukkaa ei lasketa yhden käden sormilla. Turha siitä on peistä taittaa kumpi ominaisuus nyt olisi pitänyt saada, molemmilla on käyttäjäkuntansa ja tuo siltaporukka ei välttämättä ole edes mikään "joukko" vaan enemmänkin "pari sälliä ja se niiden kaveri kelle ne väitti että se tarttee kans".

Vai oikeastiko olet sitä mieltä että silta pitää saada ekaksi koska sinä sitä tarvitset ?
« Last Edit: 10 September 2007, 15:25:43 PM by Knorr » Logged
Kypeli
Active Wippie

« Reply #118 on: 10 September 2007, 16:18:58 PM »

Vai oikeastiko olet sitä mieltä että silta pitää saada ekaksi koska sinä sitä tarvitset ?

Kenties siksi, että sellainen löytyy ihan joka hemmetin muusta ADSL-modeemista minkä voit mistä tahansa marketista tai ATK-liikkeestä hakea.
puntta
Starter wippie
*

« Reply #119 on: 11 September 2007, 08:14:57 AM »

kyllä, toisten verkot ovat ihmeellisempiä kun toisten. Ja sitten kun lasketaan ne ketkä mielellään ton weppikamera tuen ottavat ja ne keiden verkot ovat näitä monimutkaisia järjestelmiä niin saattaapi olla että weppikamera porukkaa ei lasketa yhden käden sormilla.
Sillattu modeemi on tärkeä niille joilla on yksinkertaisia laitteita kotona ja niille jotka ovat laittaneet itse tai toisten toimesta vähän enemmän mietityn toteutuksen. Toimiva NATti sopii toki perussurffailuun tai henkilöille jotka jaksavat hommaa vähän säädellä ko purkilla, mutta eivät vaadi liikoja. UPnP on avuksi ongelmiin joissain tapauksissa, sekin edellyttää tukea.
Jos käyttäjällä nettikameroita (verkkopiuhan päässä) niin kummasti niiden etäkäyttöä helpottaa sillattumodeemi tai jos haluaa pitää ne NATin takana niin on jo varmaan aijemmin säätänyt raudat kuntoon omalla reitittimellä, jolloinon paljon helpompaa ja toimivampaa pitää oma modeemi sillattuna, ja monesti Homeboxilla ei voisi kuitenkaan korvata omaa reititintä.

Homeboxin yksi hyvä ajatus olisi että siinä olisi mahdollisimman helppo käyttöönotto, eli vanha modeemi pois, Homebox tilalle johdot kiinni ja virrat päälle, jos laite oletuksena silattu niin vastaa useimmiten samaa kuin haet kaupasta uuden modeemin ja laitat sen kiinni. Jos kättäjä haluaa NATttaavan modeemin ja sitä hyödyntää on ehkä joutunut vähän sääteleen ja osaisi ehkä muuttaa Homeboxin NATtaavaksi ja hän tiedostaa että jos vanhan NAT modeemin ottaa pois ja korvaa uudella on töitä tiedossa.

Nykyisin on toki tarjolla tuota wifi purkkia, joka on varmaan nykyisin parempi vaihtoehto monelle, mutta uskon että moni ottaisi mielimmunin HomeBoxin, jolloin hyllyssä oleva laite kanta ei lisääntyisi, eli korvaisi vanhan modeemin, jos WiFi versiossa olisi VoIP sovint mukana niin siitäkin innostuneet voisivat valita suosiolla modeemittoman version.

Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 Go Up Print 
« previous next »
Jump to: